De struggle tussen duurzaamheid en prijs

Struggle tussen duurzaamheid en prijs

Als je eenmaal vader of moeder bent geworden, lijkt de wereld er toch wat anders uit te zien dan voorheen. Waar alle aandacht voorheen op jezelf en je partner lag, veranderd die in één klap als je kind de wereld voor het eerst ziet. De struggle tussen duurzaamheid en prijs is begonnen.

Niet iedereen is daarin zo fanatiek maar vanaf de geboorte wil je maar één ding: het beste voor je kind. Dat betekent niet alleen dat je op zoek gaat naar de veiligste en best geteste producten. Ook kijk je bewuster naar de omgeving waarin je kind opgroeit.

Nieuwsberichten met daarin de termen ‘gemaakt door kinderhanden’ en ‘ocean waste’ lijken je ineens wat meer te raken. Waar je voorheen nog een T-shirtje kocht bij een firma die hiermee geassocieerd wordt, denk je daarover nu nog een keer extra na. Dit heeft grotendeels te maken met het feit dat je de wereld ook voor je nageslacht netjes wilt achterlaten.

Keuzes op gevoel
Veel van onze aankoopbeslissingen worden genomen op basis van gevoel. Heel goed eigenlijk, want dat maakt ons meer bewust van waar we mee bezig zijn. Eén nadeel is dat acties en prijzen ons gevoel ook weten te prikkelen en de bewuste keuze niet altijd meer de meest logische lijkt.

Wanneer kocht je voor het laatst even iets goedkoops voor een speciale gelegenheid (een feestje, verjaardag etc.)? En wat heb je hier na deze gelegenheid mee gedaan? Het ligt vast ergens achterin je kast of je hebt zelfs besloten het weg te gooien. Don’t worry, dit overkomt ons allemaal en het zal ook niet zomaar veranderen. Zeker niet als je een jengelend kind naast je hebt die specifiek dát stukje speelgoed wil. En ach, je wilt je kind toch gelukkig zien dus dan zijn die paar euro snel uitgegeven. Dit is de struggle tussen duurzaamheid en prijs.

Het klinkt als een cliché, maar alle kleine beetjes helpen. Hoe meer bewuste keuzes we samen maken, hoe meer het ook de standaard wordt. Over een paar jaar hebben we het plastic afval in de oceanen flink terug gedrongen door recyclebare rietjes, bekertjes en statiegeld op alle plastic flessen en blikjes. Enkel en alleen doordat we bewuster zijn gaan denken.

Duurzaamheid is hip
Duurzaamheid heeft niet langer een stoffig en hippieachtig imago, het is trendy en hip. Hier draag ik met Peacesleepers graag aan bij door hippe, stoere en tijdloze kindermeubelen te ontwerpen die zijn overladen met verantwoorde kenmerken. Zo is er uiterste zorg besteed aan veiligheid, het design, de levensduur en een marktconforme prijs. Niet alleen kinderen in Nederland maken kennis met de producten, ook kinderen in ontwikkelingslanden profiteren hiervan.

‘Een duurzamere wereld begint, bij je kind.’

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.