Nachtangsten, een hel voor elke ouder

Nachtangsten

Je kind wordt schreeuwend wakker, dat denk je althans. Écht wakker zijn ze namelijk niet en je moet ze ook zeker niet wakker maken..

Vooral tussen het 3e en 5e levensjaar kun je te maken krijgen met deze zogenaamde nachtangsten. Het klinkt alsof er iets verschrikkelijks gebeurd in de slaapkamer van je kind, als je goed kijkt zal je echter zien dat je kind nog gewoon zijn of haar ogen dicht heeft.

Nachtangsten zijn te verklaren doordat de hersenen van kinderen in deze leeftijdscategorie nog een slaapritme moeten ontwikkelen. Vooral als een kind overdag veel te verduren krijgt, heeft het de nacht nodig om dit te verwerken. Daarbij loopt het spreekwoordelijke emmertje wel eens over en komt het voor dat ze bepaalde gebeurtenissen moeilijk kunnen verwerken. Ook te weinig slaap en ziekte kunnen een oorzaak zijn.

Nachtangsten zijn niet te vergelijken met nachtmerries, als je je kind namelijk wakker maakt zal het zich niets herinneren van het feit dat hij of zij zojuist schreeuwend en stuiterend in bed lag. Sterker nog, als je ze wakker maakt kunnen ze nogal overstuur reageren en schuift het moment van de nachtangst op (uit eigen ervaring weten we dat dit zo’n 2 uur later dan opnieuw terugkomt).
Ook voor je eigen nachtrust is het dus goed je kind tijdens zo´n aanval niet te wekken. Ook al lijkt het alsof je kind iets verschrikkelijks aan het meemaken is.

Wat je wel kunt doen:

Zorg voor een vast patroon tijdens het ‘op bed gaan’
Zoals gezegd is je kind bezig een goed slaapritme te ontwikkelen, een vast patroon van het naar bed gaan is belangrijk en geeft je kind een bepaalde rust. Bedenk je maar dat jij zelf ook rustiger bent als je vooraf weet wat er komen gaat. Voor je kind is dit niet anders.

Ga tijdens een nachtangst bij je kind zitten en laat weten dat je er bent
Strijk hem/haar rustig over de rug en praat zachtjes tegen ze om te laten merken dat je bij ze bent. Een kind zal zich in de omgeving van zijn ouders altijd wat veiliger voelen. Let op! De nadruk ligt op het geruststellen van je kind, niet op het wakker maken 😉

Zorg ervoor dat je kind zich niet kan bezeren
Een goed en veilig kinderbed is erg belangrijk, tijdens een nachtangst kan het er heftig aan toe gaan en je wilt niet dat je kind zich dan pijn doet. Een opstaande rand is een must zodat het kind niet uit bed valt. Leg daarnaast wat knuffels rond het hoofd zodat je kind deze niet tegen de bedrand stoot (ook zonder nachtangsten is dit overigens een goede tip).

Een goed en veilig kinderbed is dus niet alleen goed voor de nachtrust van je kind maar ook zeker voor de veiligheid tijdens het slapen. Meer informatie over de eisen van een veilig kinderbed? Klik dan op de link: veilig kinderbed

Dit stuk is geschreven vanuit onze eigen ervaringen. Wil je meer weten? Kijk dan ook eens op de site van ‘ouders van nu‘ of ‘ouders.nl‘.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.